Skjern BykirkeNår I faster!
Når I faster!

Blogindlæg om fasten

Jesus siger ”når I faster” til sine disciple i Matthæusevangeliet 6,16. Han siger ikke ”hvis I faster!” Gennem mange år havde jeg ikke nogen praktisk forståelse og erfaring af det at faste. Men det er som om Jesus gerne vil tilbyde os en åndelig praksis, som kan være os til gavn. For eksempel siger Jesus i Matthæusevangeliet 17,21 om det at kæmpe imod mørke og ondskab: ”Den slags fordrives kun ved bøn og faste.” Så hvorfor ikke prøve det af?

At sætte tid af til faste og bøn er en ældgammel åndelig praksis, som har til formål at gøre sig klar, forberede sig, skærpe sin opmærksomhed og give plads til fordybelse. Jesus gik efter sin dåb ud i ørkenen og fastede i 40 dage, som en ihukommelse af israelitternes 40 års ørkenvandring. Til sidst led han sult og blev fristet af Satan (Matt 4,1-11). Her mødte Jesus fristelserne med svar fra Bibelen, som er en slags værktøjskasse for den der faster.

Vi skal ikke gøre Jesus efter i hans faste. Det var der et tragisk eksempel på, da en præst i Afrika tidligere døde i forsøget på at gå i Jesu fodspor1. Det er ikke det Jesus ønsker! Som der står et sted i Bibelen: ”Tror I, det er den faste, jeg ønsker, at mennesket spæger sit legeme, hænger med hovedet som et siv og ligger i sæk og aske? Er det det, I kalder faste, en dag til Herrens behag? Nej, den faste, jeg ønsker, er at løse ondskabens lænker og sprænge ågets bånd, at sætte de undertrykte i frihed, og bryde hvert åg.” (Esajas’ Bog 58,5-6).

Men vi kan måske på andre områder lade os inspirere til denne åndelige praksis. Det kan være ved at faste fra mad i et kort tidsrum. Men det kan også være ved at faste fra overflødig luksus eller anden nydelse eller fristelser, som ikke er sunde for os. Jeg besluttede mig for at prøve det af sammen med mine konfirmander for 5 år siden. Jeg begyndte med 40 dages faste fra Facebook. Det endte med en opdagelse af, at jeg faktisk godt kunne undvære det. Siden har jeg prøvet med kød, alkohol og kaffe. Konfirmanderne faster også. Det kan være fra slik, computerspil, sociale medier eller sodavand. Erfaringen er at påskedag bliver lidt mere festlig end den plejer.

Fastetiden begynder onsdag efter fastelavn og kaldes askeonsdag. Men i princippet kan man prøve det alle dage. Giv dig selv et break og find bibel-værktøjskassen frem og lad dig forme af Guds ord. Det er fastens formål.

Af Morten Rugager Kristensen, præst i Skjern Bykirke

1 https://www.bbc.com/news/world-africa-64659798

Seneste blogindlæg

“Vil du være min ven?”

“Vil du være min ven?”

"Vil du være min ven?" Blogindlæg om fællesskab Hver tirsdag er der legestue i Skjern Bykirke fra 10-12. En dag kom der en lille pige hen til mig og spurgte frimodigt og forventningsfuld: ”Vil du være min ven?” Det gjorde mig glad med denne åbenhjertighed og direkte...

læs mere
Underfuldt skabt

Underfuldt skabt

”Jeg takker Gud, fordi jeg er underfuldt skabt, underfulde er dine gerninger, jeg ved det fuldt ud!” (Salme 139,14). Sådan skrev David i sin tid i taknemmelighed over at være skabt, som han var. Men noget tyder på, at det samme ikke gør sig gældende i lige så høj...

læs mere