Skjern Bykirke7 gode råd til at få Bibelen ind under huden
7 gode råd til at få Bibelen ind under huden

Her kommer oversigten med de syv punkter fra dagens prædiken, som nogen af jer har spurgt efter.

Paulus siger i brevet til Kolosenserne, ”Lad Kristi ord bo i rigt mål hos jer.” (Kol 3,16) Det håber jeg skal være overskriften for 2015 i Skjern Bykirke. Lad Kristi ord bo i rigt mål hos os! Grundtonen for vores bibellæsning må altid være gudsfrygten – ærefrygten for Gud – så Bibelen får lov til at tale i sin helhed – om Gud udelt og stor.

Det næste vi skal se på er Bibelen som en kilde til visdom i vores liv. ”Fra barnsben kender du De hellige Skrifter, der kan give dig visdom til frelse ved troen på Kristus Jesus” (2 Tim 3,14-15). Vi vil gerne være en menighed af bibel-mennesker, for hvem Bibelen er et hjemmevant sted, et sted vi kender, fordi vi opholder os dér meget.

Syv forslag til bibellæsningen i 2015

Det næste er syv forslag til bibellæsningen i 2015, som du kan lade dig inspirere af til at få Bibelen mere ind under huden, og det er helt lavpraktisk.

  1. Lad være med at sætte dig et urealistisk mål. Det er ikke vildt smart at sætte sig et mål om at læse 30 minutter i Bibelen hver dag, hvis det alligevel løber ud i sandet i løbet af den første uge. Så planlægger du et nederlag for dig selv, og det er ikke særlig motiverende. Sæt dig hellere et mål om at læse i din Bibel 3 minutter om ugen, for så er der gode chancer for at du får det gjort og formentlig overgår dit mål, og dermed får en succes med det.
  1. Lad være med kun at læse alene. Læs i Bibelen sammen med din familie, eller sammen med din ægtefælle, eller når du mødes med en ven; (det behøver ikke være pinligt, og ofte kan det være en god modvægt til alt for meget small-talk); eller måske skal du ligefrem finde en læsemakker, som du kan vandre sammen med i din bibellæsning, hvor i forpligter jer på hinanden og holder hinanden op på jeres mål og deler glæden ved at læse i Bibelen.
  1. Læs Bibelen i sammenhæng. De fleste får læst en roman på ferien eller en bog i ny og næ. Men hvor tit læser vi Bibelen som en roman. Det er ikke forbudt at læse Kongebøgerne eller 2. Mosebog eller et evangelium på en dag. Det kan derimod give et fantastisk overblik og man begynder at fornemme bøgernes særlige kendetegn og genre, når man læser en hel bog i ét stræk.
  1. En helt anden måde at læse på, men også meget berigende, er ved hjælp af referencerne i siden af Bibelen. De fungerer lidt ligesom skattekortet i en skattejagt. Hvis du opdager en spændende tanke i et enkelt vers, så kan du meget nemt undersøge, hvad flere bibelsteder siger om det emne, ved at slå alle referencere op, derefer kan du lade dig føre videre af referencernes referencer og meget hurtigt blive meget klogere på et enkelt emne ved at blive ført på kryds og tværs i Bibelen. Ganske ofte kan man ende tilbage, hvor man startede, men nu med en større forståelse af hvad teksten siger. Og du har det hele lige ved hånden.
  1. Lære udenad. I vores tid med wikipedia, internet og mobiltelefoner er det ikke længere nødvendigt at huske ret meget udenad, måske lige en adgangskode eller et enkelt telefonnummer. Vores hjerner bliver dovne af det. Øv dig i stedet på at lære en lille bibeltekst udenad, en du er særlig glad for. Brug en uge på at lære dig den og sige den for dig selv hver morgen og aften. Så har du pludselig spist og fordøjet Guds ord og har det inden i dig. Når du først har lært det, kan de fleste finde det frem, hvor og når det skal være. Det er en fantastisk metode.
  1. Det fører mig til den næste metode, som er meditation. Vælg et enkelt vers du er særligt glad for, brug noget tid på at finde det, og gentag så verset for dig selv indtil du kan det udenad og gentag det mange gange. Læg tryk på hvert ord, et ad gangen og massér Guds ord ind i dig. Afslut med at bede en bøn med udgangspunkt i det vers du har mediteret over. Man kan godt have en fornemmelse af, ”det var ikke meget bibel jeg fik læst i dag”, men jeg vil påstå, at det ikke er mængden du læser, der er afgørende, men hvor dybt du begraver dig i det du læser, der er det.
  1. Læs en kommentar ved siden af, som en del af din andagt. Det er godt at gå i dybden med en enkelt bog i Bibelen af gangen (og blive ekspert på den… eller i hvert fald klogere på den). Der findes masser af bøger, der kan hjælpe med det. Her vil jeg fortælle om tre konkrete hjælpemidler. Mange af jer har sikkert Bibelværk for menigheden stående hjemme på reolen. Tag fx. bogen om Salmerne ned og læs en salme i Bibelen når du står op, og læs så afsnittet i kommentaren, og skriv evt. et par noter i margenen i din Bibel, så du kan huske lidt af det, når du engang vender tilbage. På den måde øger du din visdom om Salmernes Bog. Et par andre eksempler: Møder med Jesus af Morten Hørning Jensen, 94 sider til 40 kr. Gnav dig igennem Markusevangeliet og suplér din læsning med en masse baggrundsviden om arkæologiske og kulturelle forhold, som kan åbne teksten. Meget gerne i fællesskab med andre. Multiværktøj for bibelbrugere af fl. forf., læst på en time til 100 kr. Bogen giver endnu flere metoder til bibellæsningen, og fortæller ikke så meget om Bibelen, men mere om hvordan du kan komme igang med Bibelen. Fremragende inspiration. Den er fortrinsvis skrevet til unge, men smadder god for alle.
  1. Et sidste punkt, som jeg ikke nævnte i kirken, er at få fat i en læseplan. Det har gennem mange år været en stor hjælp for mig at have et lille afkrydsningsskema, hvor jeg krydser af, hver gang jeg har læst et kapitel i min bibel. På den måde kommer jeg ud i alle krogene og får det hele med. Jeg er på min tredje systematiske gennemlæsning i øjeblikket og håber at komme igennem bøgernes bog mange gange endnu!

Du kan finde et link til prædikenen her.

Seneste blogindlæg

“Vil du være min ven?”

“Vil du være min ven?”

"Vil du være min ven?" Blogindlæg om fællesskab Hver tirsdag er der legestue i Skjern Bykirke fra 10-12. En dag kom der en lille pige hen til mig og spurgte frimodigt og forventningsfuld: ”Vil du være min ven?” Det gjorde mig glad med denne åbenhjertighed og direkte...

læs mere
Når I faster!

Når I faster!

Jesus siger ”når I faster” til sine disciple i Matthæusevangeliet 6,16. Han siger ikke ”hvis I faster!” Gennem mange år havde jeg ikke nogen praktisk forståelse og erfaring af det at faste

læs mere